Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Agata WOLANIN

  dr Agata WOLANIN

Adiunkt badawczo-dydaktyczny

Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego

agata.wolanin@uken.krakow.pl

tel: +48 12 662 69 61

pok: 313

https://dydaktyka.uken.krakow.pl/

ORCID: 0000-0002-8513-2154

publikacje:

http://bgbase.uken.krakow.pl/

Stanowisko:

  • Adiunkt badawczo-dydaktyczny

Pełnione funkcje w Instytucie/ Uniwersytecie:

  • Opiekun praktyk pedagogicznych (lic, SUM) – od 2016,
  • Koordynator PNJA (III rok, lic. dzienne) – od 2017,
  • Członek Rady Instytutu Filologii Angielskiej – 2020-2024,
  • Sekretarz naukowy Redakcji czasopisma „AUPC. Studia Linguistica” – od 2022.

Stopnie naukowe:

  • 2019; Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa;
    Uniwersytet Jagielloński, Kraków;
    Tytuł pracy: „The dynamism of critical cultural awareness: An empirical project based on reflective tasks and English philology students’ journals”;
    Promotor: dr hab. Maria Jodłowiec;
    Recenzenci: dr hab. Grażyna Zarzycka, prof. UŁ, prof. dr hab. Andrzej Łyda (UŚ).
  • 2015; Magister filologii angielskiej;
    Uniwersytet Jagielloński, Kraków;
    Tytuł pracy: „Raising critical cultural awareness: A case study of English teachers’ beliefs and practices in the Polish educational context”;
    Promotor: dr Ewa Bandura.

Dyscyplina naukowa:

  • Językoznawstwo

Katedra:

  • Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego

Zainteresowania badawcze:

  • edukacja interkulturowa,
  • krytyczna świadomość kulturowa,
  • edukacja obywatelska,
  • pedagogika krytyczna,
  • pozaformalna ekspozycja na język.

Prowadzone zajęcia:

  • Praktyczna nauka języka angielskiego V & VI,
  • Seminarium magisterskie,
  • Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych,
  • Komunikacja interkulturowa.

Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:

  • International Association for Intercultural Education (od 2018),
  • Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (od 2023).

Najważniejsze publikacje:

Monografie:

  • Wolanin, A. 2022. The complexity of critical cultural awareness in L2 education: from theory to practice. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Monografie we współautorstwie:

  • Rokita-Jaśkow, J., Król-Gierat W., Nosidlak K., Wolanin A. 2024. Na wspólnej drodze. Nauczyciele języka angielskiego o pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Artykuły:

  • Rokita-Jaśkow, J., Wolanin A., Król-Gierat W., Nosidlak K. 2023. Bridging the ‘dual lives’: school socialization of young bi/multilinguals in the eyes of EFL teachers, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism,DOI: 10.1080/13670050.2022.2114788
  • Wolanin, A. 2021. The evolution of L2 education and research: An overview of paradigm shifts in applied linguistics, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, 16, 211-223.
  • Wolanin, A. 2021. Za którymi górami, za czyimi lasami…? Rozbudzanie wrażliwości kulturowej dzieci za pomocą historyjek anglojęzycznych. In: Rokita-Jaśkow J., Nosidlak K. (eds.). Nauczanie języków obcych dzieci. Globalne wyzwania, lokalne rozwiązania, pp. 121-135. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Wolanin, A. 2021. “Picture this!” – the educational value of illustrations in the process of teaching L2 to young learners. In: Rokita-Jaśkow J., Wolanin A. (eds.). Facing diversity in child foreign language education, 201-213. Springer.
  • Cierpisz, A. 2019. Dismantling intercultural competence – a proposal for interpreting the concept of critical cultural awareness in an L2 teaching context, Neofilolog, 52(2), 227-243.